torsdag 21 juli 2011

Nya och betydelsefulla ord...

I svensk dialektlexikon 1862-67 så är ordet Flinfitta ett bra ord att lägga på minnet... ordet betyder "allmänt kvinnlig"! Kanske inte hur jag skulle tolka det om jag blev kallad för det... men så är det iaf ;)

En Klittare kan man också vara för på 1750 talet var det nämligen ordet för en gnällpedant (ps, jag känner åtminstonde EN sån)....

Man kan också vara en Kräkla vilket betyder "gnällmaja" (gud i himmelen, det känner jag minst EN!), ordet användes i slutet av 18ootalet.

Mjugglöpare är ett annat coolt ord som användes runt slutet av 1700 talet för "förrädare".

Ruse är en liderlig, sexuellt besatt individ (bra att veta kunskap) ;)
Är personen av manligt kön finns dessutom fler ord (surprise!) : Balder, bolare, pigsnok!

En Smulgråt är en snåljåp, (och ja -minst en sån känner jag också).....

En Tråkeka är en efterhängsen person (och, nej nån sån känner jag inte -dom har jag rensat bort) *flin*

En Värtaska är en "sköka" och användes så sent som på mitten av 19oo talet :)

En Sloback är en dum karl, (och sådana känner vi nog allihop) .....

hahaha, ett annat bra ord är: Talglymmel som betyder "otrevlig fetknopp"...

Denna underbara information har undertecknad fått från: Pressylta.com

XoXo ordpolisen

Inga kommentarer: