onsdag 20 juli 2011

HAHAHA..............

och precis när jag börjat utforska världen med gamla bortglömda ord så kommer en skötare som ska göra ett självskattningsformulär med en patient och frågar mig: -vet du vad subjekt och predikat är?????? OMG.... jag anser mig själv vara relativt eller tjae tom ganska bra på svenska, men när det kommer till de där konstiga grammatíska termerna... häpp då är jag "LOST"!! Men jag var ju givetvis tvungen att slänga mig över datorn och googla!!

Subjekt- ett subjekt kan vara ett substantiv, pronomen eller infinitiv, det KAN även vara en bisats. (YEAH right som om jag skulle veta något av dom orden betyder).
Jag har iaf kommit fram till att man hittar subjektet genom att fråga sig: - VEM utför predikatshandlingen? Om "spelar" är predikat i meningen "Fredrik spelar piano" så frågar man sig sålunda -vem spelar? Jo, det är ju Fredrik, alltså är Fredrik subjekt.
(sen finns det tydligen formellt subjekt och egentligt subjekt i vissa meningar- men jag ska ínte tråka ut er alltför mycket ;)

JAAAAAAAAA, men det märks väl aldrig att jag har en liten störning va???!!!
Egentligen borde väl en vän av ordning förklara bättre vad predikat är, men då undertecknad inser att alla inte lider av samma sorts störning som undertecknad själv lider av så besparar jag er denna information och hänvisar istället till den bästa och roligaste sida jag hittat på nätet på väldigt länge ;)

Nämligen: spanorama.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

ooo va roligt att du äntligen börjar skriva på din blogg! Jag läser, njuter och skrattar. underbart!
Är även mycket smickrad att mitt namn har varit rubrik..iiihihihhi...
/mims

.. som förövrigt tycker ordet "affekt" är ....svårbeskrivet

maja sa...

fniss, va fint att du är smickrad över att ditt namn finns med som rubrik i denna extremt välbesökta blogg. Jag är heeeelt säker på att ALLA mina 4 läsare kommer att uppmärksamma detta ;)
Du har helt rätt i att ordet affekt ÄR svårbeskrivet -jag vet ju ungefär hur det används, men är inte heeeelt hundra på att jag gör rätt!! DETTA MÅSTE UNDERSÖKAS!-tack för tipset :)

Kramiiiiiiiiiiiz

malinmys sa...

Men... Om Fredrik spelar på pianot... Vilket är då subjektet? Eller finns det fler? Fredrik/piano, piano/fredrik... Den pianospelande Fredrik!?

maja sa...

MEN älskade lilla Malinmyyyyyyyyyyys.... HUR kan du ens ställa en sådan fråga efter mitt långa fina framförande om subjekt??? I will smack your assss ;)

Pianot i sig har ju iiiingenting med det här att göra , det är inte pianot som spelar på sig själv -utan det är Fredrik so utför handlingen... Hrmpf... skrev jag inte det?!...... Pianospelande Fredrik.... hrmpffff.... *flin*