tisdag 30 juni 2009

Serien fortsätter ......

Tjillevippen på er i värmeböljan :)
Idag har jag, Nova & Lars varit på Bomstad och Badat. Det var helt underbart skönt i vattnet!
Jag måste fortsätta att visa er några bilder från min och Syster ysters barndomstur....
Under har vi en bild från en av kohagarna från våra barndomsår!! Naturen runt Persbergsområdet är helt makalöst vacker!!
Utsikt över sjön från stationshuset som jag visade i förra inlägget...

Här har vi de magiska och mirakulösa "stenarna, som vi alltid samlade som barn. Dessa ligger på "Magiska kullen" efter järnvägsspåren i Persberg, och är faktiskt fina även i vuxen ålder. Såpass fina att jag och Malin samlade på oss ett helt gäng, som vi fick bära i klänningarna på vägen tillbaks till bilen. Klänningarna blev inte så fina...men det var det värt :) Nu är det väl kanske inte så att detta i själva verket är just "magiska stenar" utan nån slags glas som användes i gruvan som ligger en bit därifrån... ja inte vet vi-men vackra är de- och nu ligger de och pryder sin plats i min rabatt :)






Ja just det.... från Persberg drog vi vidare mot Nässundet, där vi bodde som barn. Mat behöva ju i kurrande utflyktsmagar. Vi hittade en "korvmoj" vid avfarten till Gammelkroppa och där gjorde vi ett litet experiment: Hur hungriga är gräsänder?? Och hur högt kan dom hoppa? Ja det undersökte vi.... Och som synes är de ganska hungriga-och inte helt urusla hoppare heller för den delen!!!
Nu ska jag ta att planera om lite inför helgen... Väderprognoser från SMHI är inte alltid att lita på...För några dagar sedan lovade de att det skulle bli runt 28grader hela helgen i Höljes!! Nu har de ändrat sig "LITE"!!! 16 fucking grader på Lördag och lika kallt om inte tom kallare på Söndag.... Brrrrrr.... Måste nog ta med lite mer än bara 2 solklänningar tror jag!!!
Men det ordnar sig- med lite krockande bilar, vrålande motorer, och en och annan öl- och allsång, ska vi nog lyckas få upp värmen!!!
Fortsättning på vår barndomsfärd följer... häng med vet jag...
Kram Kram från Maja



3 kommentarer:

Tvärslå sa...

Jaha ja, ja ni var då inte sämre än sonen den långe, trodde det var svårt att få änder att hoppa.
Eller ligger det någe i generna ? ;)

Anonym sa...

Vilka fantastiska bilder och vilken resa ni har gjort! Och inget anade jag, när ni stannade till hos mig, utan jag babblade på om mitt. Inser att jag missat en riktigt fin berättelse.
Förlåt för att jag är så uppe i mitt eget att jag missar att lyssna. Jag är så glad att ni tittade förbi!!!
Kram på er båda! /mimsanvimsan

maja sa...

Tvärslå- det måste vara generna ;)
Mimsan- be aldrig någonsin om ursäkt... NEVER! Vi lyssnar gärna!! Det var jättekul att komma förbi och träffa dig, och få se ditt fina tapetseringsjobb ;)

Puzzzzzz