söndag 7 augusti 2011

Blommor och ...... bin ;)

Närbild på min vackra trumpetblomma. Detta är definitivt en av mina favoritblommor! I år har jag tre stycken varav den största plantan inte är en planta utan snudd på ett träd :) Men tyvärr har jag fått spinnangrepp på alla tre, och det är förbannat envis spinn också!! Jag har både behandlat med såpvatten, senare med kemiskt bekämpningsmedel (dyrt som aset-men skulle vara väääldigt effektivt, och ännu senare så har jag bärt och kånkat med dessa plantor till duschen ut & in flera gånger, men det verkar seeeegt!!! Tyvär gör det ju att de tappat de flesta blad & den stooora plantan som hade ca 60-70 knoppar har tappat alla utom 20 :( OH WELL-jag är mer stönig än spinnkvalstren så jag ska allt ta död på skiten till slut ;)


Här är 3 "små" gurkplantor som Nova dragit upp från frön som hon fick av moster Malin. Snacka om att de trivdes alldeles utmärkt på vår inglasade balkong -de har växt så jag nästan blev rädd en sväng ;)

Men även dessa åkte givetvis på samma spinnangrepp som trumpetblommorna, så efter att ha skördat iaf 5 gurkor så fick jag lov att riva ner dom igår :( MEN det var fint & kul så länge det varade! Dock är det lite tråkigt -för hade ALLA blommor på dessa plantor blivit till gurkor, då hade vi varit självförsörjande i ett år :)

Häpp -då kommer vi till "Biet" i överskriften på detta inlägg!! Detta kort är taget av syster yster (man skulle kunna tro att endera hon -eller jag & dregen var väääldigt fulla med tanke på hur suddiga vi är i kanterna, men icke -hon blev väl bara lite till sig *flin*)


Detta kort är taget när vi var till Uddeholm, lillebror & extralillebror spelade ju som efterband efter packmoppeturne'n så vi slog 2 flugor i en smäll -men fick ju dock bara se de sista 30-40 minuterna av packmoppegänget. Vilken tur att vi hade biljetter bokade till Kil och deras konsert där :) Se ovan!!






Inga kommentarer: